Antara Ujian Dan Rahmat Allah Taala

skuter

Terkadang,pesakit yang kronik seperti sakit buah pinggang atau jantung,walaupun dah berkali2 mendapatkan rawatan tetapi kalau dah sampai ajalnya,tiada lagi yg dapat menolaknya sebab janji Allah itu benar…saat kematian itu,tidak akan lambat dan tidak akan cepat walaupun sesaat..

Alkisahnya…
Setelah pertama kali skuter saya direpair pada 10 Oktober yg lepas dengan nilai kos yg mencecah RM520,akhirnya kelmarin,putus kembali belting..dan terpaksa direpair dan kosnya RM375…

Ujian dari Allah Taala,
dalam keadaan saya yang dalam berkeadaan kegawatan ekonomi,saat itulah ujian Allah menimpa..bila difikirkan memang lah stress dengan pelbagai tunggakan tetap bulanan yg masih belum berbayar..tetapi datangnya saat bermuhasabah diri,itulah saat2 yang paling indah…yg pentingnya,tetapkan iktikad bahawa jika kita membantu jalan Allah,Allah akan membantu kita..

Rahmat dari Allah Taala,
disaat2 tengah memecut skuter di highway DUKE untuk berkejaran supaya segera sampai ke rumah bagi mempersiapkan diri ke Surau Arrayan,kuliah maghrib Ust Kamal Ashaari,saat itulah belting terputus…rahmatnya,motor tidak berhenti mengejut dan tidak ada kenderraan yg melanggar dari belakang…
dan,rahmat yang kedua,hati kecil saya berkata,ada ke tak hamba Allah yang nak bantu aku tunda skuter nih…baru je cakap macam tu,tak sampai dua minit,ada hamba Allah yg sudi membantu tunda skuter tu sehingga selamat sampai ke bengkel…jaraknya dalam 26kilometer..

dan yg paling berkesan dalam hati saya ialah,di saat2 saya nak menghulurkan RM20 kat dia,dia menolaknya dan dia kata,
abang,saya ikhlas tolong abang.kalau saya tak ikhlas,saya tak akan berhenti kat highway tadi..

itulah bait2 yang menyebakkan saya…sebabnya rahmat Allah yang menimpa sehingga melembutkan hati hamba Allah itu untuk membantu saya..

so,perancangan terkini,nak kena cari paling kurang RM3500 untuk beli motor lain dan trade in skuter ni..sebab skuter ni dah tak sesuai untuk ulang alik dari shah alam ke sekitar kl untuk bertujuan ke majlis2 ilmu..

pinta saya,para2 ustaz dan sahabat2 sekalian,tolong doa2kan saya ye agar sedikit urusan duniawi ini dipermudahkan oleh Allah Taala ye..

Leave a Reply

