TZ Ust Zulkifli Ahmad

27 JULY 2013, 13:03

BERSEDEKAHLAH…
image

Kaya bukannya diukur dari harta benda tapi kaya adalah sesuatu yg sentiasa mencukupi utk meneruskan kehidupan.

Manusia di dunia ini jikalau dicampakkan dua gunung emas,masih tidak akan cukup.

Hendaklah sentiasa bersedekah tanpa wujudnya unsur2 riak.disebutkan dlm quran ganjaran org yg bersedekah,ayat 265 surah Al-Baqarah

وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوٰلَهُمُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍۭ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَـَٔاتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

Dan perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya karena mencari keridhaan Allah dan untuk keteguhan jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (pun memadai). Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu perbuat.

Antara 3 tunjang dunia kehidupan duniawi
-Keadilan pemerintah
-keberkatan ulama
-kemurahan hati org2 kaya

Abdul Rahman Al-Auf pelik bila bersedekah semakin menjadi kaya.lantas dia kata ladang kurma ni dia dah tak nak buat jualan.lama-kelamaan buah kurma tu jadi masam..kemudian,satu ketika Allah buat satu penyakit di Madinah yg mana ubat bagi penyakit tu adalah dgn kurma masam…maka berpusu2 lah org pergi membeli kurma masam tersebut.
Pointnya,Allah sentiasa memberi rezeki kepada org2 yg yakin akan rezeki Allah sepertimana yg berlaku kat Abd Rahman Al-Auf.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s